DE LA VILLE DE PARIS.
291
[i57-]
partiennent à lad. Ville, ilz n'endureroient que led. Corps des Monnoyes les precedast en allant à la pro­cession, et quc led. sr Procureur les supplioit de y voulloir promptement pourveoir'1'.
Ce qui fut faict. Et fut dict par mesdictz seigneurs de la Court et gens du Roy aud. sr Procureur qu'ilz trouvoient aussi estrange que lesd, sieurs de lad. Ville la séance que pretendoient lesd. Generaulx des Monnoyes, lesquelz n'avoient accoustumé de se trou­ver en telz actes, et que s'ilz estoient à Paris, qu'ilz leur envoyeroient faire commandement de sortir et vider de leurs places; mais que le Roy y estant et pour Sa Majesté le sr de Chemaut, grand Maistre des Ceremonies, que led. sr Procureur debvoyt s'a­dresser à luy et en faire instance. Ce que ayant esté rapporté à mesd. sieurs, ilz deppulerent incontinant monsieur de Dampont, l'ung desd, sieurs Eschevins ét led, Procureur, pour faire entendre aud. sr de Chemaut la resollution de Messieurs de la Court, et comme ilz n'estoient délibérez de laisser entreprendre sur lad. Ville lesd. Generaulx, et qu'il eust à y pour­veoir, ou bien à en advertir le Roy, pour obvier à toute confusion et desordre.
Ce qu'il alla incontinant faire et executer. Et ayant de tout led. différend instruict et adverty Sad. Ma­jesté, en entrant au cœur, par l'advis desd, sieurs Presidens de la Court et gens du Roy d'icelle, après avoir ouy mond. sr Marcel, Prevost des Marchans, et led. sr Procureur contre le sr Faulchet'2', President
desd. Monnoyes et m0.....'31 Dan, General en
icelles, Sad. Majesté ordonna audict s1' de Chemaut que l'on ne innovast rien et que à lad. Ville il fit garder son rang de séance, sans prejudice des droictz de lad. Chambre desd. Monnoyes en aultre endroict. Dont led. sr Perrot demanda acte aud. sr de Che­maut pour lad. Ville.
Ayant esté quelques temps en ce lieu, mond, sei-
gneur le cardinal et lesd, sieurs evesques et religieux allerent attendre Sa Majesté à l'entrée de la porte de lad. eglise, laquelle arrivée, led. seigneur cardinal de Lorraine auroit receue, luy faisant une fort longue harangue, et icelle achevée, auroient commancé à chanter le Te Deum en la maniere accoustumée à telle ceremonye. Et de là seroit allé Sad. Majesté au second cœur d'icelle eglise, allant devant luy ses trompettes sonnans et les cent Gentilzhommes de sa maison, ayans chascun leur becq de faulcon.
Et quelque temps après, seroient allez à la pro­cession qui a esté faicte à l'entour du cloistre, en l'ordre qui s'ensuict :
Premierement, marchoienl les relligieulx dudict Sainct Denys, avecq leur croix ordinaire;
Après suyvoient les sieurs evesques, portans les Corps sainctz, asscavoir : sainct Denys, sainct Rus-ticq et sainct Eleuthcre ;
Après alloient les heraulx du Roy, vestuz de leurs cottes d'armes;
Les quatre Ambassadeurs, asscavoir d'Espaigne,
.....W;
Messieurs les Cardinaulx de Pellevé, d'Aist'5), de la maison de Ferrare, de Bourbon, de Guyse, allans deux à deux ;
De Lorraine, faisant l'office seul;
Monsieur de Guyse, Grand maistre, ayant le bas­ton, seul;
Monsieur le prince Daulphin, portant la main de Justice;
Monseigneur le duc d'Alençon, portant le sceptre;
Monseigneur le duc d'Anjou, portant la couronne;
Le Roy;
Monsieur d'Aumalle;
Monsieur de Nevers, suivy de plusieurs aultres seigneurs.
Suyvant laquelle declaration de la volunté du Roy
(L) Un conflit de préséance do même nature avait failli se produire déjà à une cérémonie antérieure, entre la Ville et l'Université. On ne l'avait évité que par l'abstention volontaire du Corps de la Ville. (Voir ci-dessus, p. 56, note 5.)
(2> Claude Fauchet, l'un des plus savants magistrats du xvie siècle, né le 3 juillet i53o, mort à Paris en 1601. Les archives de la Cour des Monnaies contiennent sur ce personnage un grand nombre de documents, parmi lesquels nous citerons seulement une requête qu'il adressa à la Chambre des Monnaies à Tours, pour être réintégré en sa charge de premier Président, dans laquelle il raconte sa vie depuis la journée des Barricades jusqu'en 1591. Elle est classée au 9 juillet i5gi. (Archives nat., Z'b 556.) Claude Fauchet fut inhumé en l'église Saint-Germain-l'Auxerrois.
<3) Le prénom est en blanc dans A et dans B.
-4' Les trois autres ne sont indiqués ni dan3 A ni dans B.
(5) ll s'agit du cardinal d'Este. Louis d'Este, cardinal de Ferrare, archevêque d'Auch, était fils d'Hercule ll, duc de Ferrare, el de Renée de France, fille du roi Louis XII. Il naquit le 25 décembre 1538, et fut à l'âge de dix ans créé par le pape Paul IlI coad­juteur de l'évêché de Ferrare. Henri II le nomma à l'archevêché d'Auch, et Pie IV l'éleva au cardinalat en i56i. Il vint deux fois en qualité de Légat en France, sous les règnes de Charles IX el de Henri III, se trouva aux Etals de Blois en 1576, et fut protec­teur des affaires de France en cour de Rome. Sa mort survint dans cette ville, le 3o décembre 1586,
37.